пʼятниця, 21 листопада 2014 р.

ВИХОВНИЙ ЗАХІД


ВИХОВНИЙ ЗАХІД
НА ТЕМУ:
“ ПОДОРОЖ У КРАЇНУ УЯВЛЯНДІЮ ”

для учнів 5-го класу

Мета: узагальнити й систематизувати знання з образотворчого мис­тецтва; закріпити знання і вміння образотворення; розвивати  творчу уяву, фантазію; виховувати любов до прекрасного, ес­тетичний смак, допитливість, наполегливість.

Обладнання: карта подорожі; репродукції картин І. Айвазовського; аудіозапис мотиву пісні А. Птушкіна на слова Б.Заходера «В моїй Уявляндії»,  музика рок-групи «Зодіак» (композиція «Міраж»); шуму морського прибою; фарби; пензлі; кросворди; олівці; таблиці із завданнями; підготовані для конкурсів.

ДІЙОВІ ОСОБИ
1-й ведучий (він же Олівець)
2-й ведучий (він же Пензлик)
Художник   (учитель)
Дві команди учнів: перша - Олівця, друга — Пензлика.

Добрий день, вітаєм вас,
Настає дозвілля часі
Діти наші, вже сідайте,
Добру казку починайте!
Хай пісня тут лине,
Хай сміх скрізь лунає,
У кожного усмішка радісно сяє!
А зараз усіх вас мандрівка чекає!

1-й ведучий (Олівець). Сьогодні ми з вами подорожуємо країною Уявляндією. Ось план нашої подорожі. (Демонструє виготовлену карту.) Але потрапити до цієї країни не так просто! Для цього розділимось на дві команди й оберемо провідників. Хочете, ними станемо ми? Адже нам жити у цій цікавій країні. А як нас звуть, то ви відгадайте! (Представлення-впізнавання ведучих програми.)

Дерев’яний та довгенький,
Маю носик я гостренький!
На білому слід лишаю
І всіх діток потішаю. (Олівець.)

2-й ведучий  (Пензлик). Я теж зашифрувався.
Стрункий, гладенький,
Із чубом маленьким,
Воду й фарби я шаную,
На папері все малюю.
Хто я, друзі, відгадайте,
Світ зі мною пізнавайте! (Пензлик.)

1-й ведучий (Олівець).  Правильно, молодці! А коли ви вже з нами познайомились і впізнали, то, нам пора мандрувати!

Пензлик.
В казку вирушим всі разом,
Перешкоди всі пройдем.
А хто буде сумувати,
То з собою не візьмем!!!

Звучить мотив пісні «В моїй Уявляндії».

Художник. Перша станція. Вона називається «Кольорова». Тут ми сядемо в чарівний потяг і вирушимо в дорогу. Але спочатку купимо квитки. Щоб їх отримати, виконає­мо два завдання. Перше — знайти захований малюнок і розфарбувати його.
Для виконання цього завдання запрошуються по два учні від кожної команди. (Завдання для першої команди — мал. 1, для другої — мал. 2.) Оцінюється швидкість та якість виконання.

Художник. Із рештою мандрівників відгадуватимемо відповіді вікторини «Кольорової». На її запитання команди будуть відпо­відати по черзі.
Запитання для першої команди
1.               Скільки є основних кольорів?
2.               Які кольори і скільки має райдуга?
3.               Як утворити зелений колір?
4.               Які кольори називаються теплими? Чому вони мають таку назву?
5.               Що таке хроматичні кольори? Де їх можна використову­вати?
Запитання для другої команди
1.               Як називаються основні кольори?
2.           Які є похідні кольори? Чому вони мають таку назву?
3.               Як утворити рожевий колір?
4.               Які кольори називаються холодними? Чому в них таку назву?
5.               Які кольори називаються ахроматичними? Що ними мож­на малювати?

Художник. Молодці! Квитки куплені, вирушаємо у подорож!
Звучить музика із мультфільму «Голубий вагон».
Олівець. Щоб трішечки розважити вас, я розкажу про істо­рію свого родоводу.
Я — представник славного роду Олівців. Мій далекий прапрапрадід був звичайним графітовим стрижнем. Скажу по секрету, що натуру мав складну: неохайний, не любив довго працювати, бо швидко ламався під час праці.
У 1790 році славна подія осяяла наш рід. Дякуючи французь­кому вченому Контье, один із моїх предків придбав дорогу сороч­ку із червоного дерева. Звідси і пішла мода на дерев’яний одяг для олівців. З того часу ми всі такі охайні, а тому дуже працьовиті.
Пензлик. Завітаємо до Олівця в гості на станцію «Графічну». Там нас чекають цікаві розваги.
Олівець. Ви не пожалкуєте.
Пензлик. Конкурс перший — «Домалюй!». Від кожної коман­ди запрошується по чотири учні, кожний отримує окреме завдати.

Учням роздаються аркуші із зображенням геометричних фігур. Їх треба перетворити у малюнки за допомогою крапок, ліній та штрихів. Оцінюється оригінальність роботи. На виконання за­вдання дається п’ять хвилин. (Завдання для першої команди - мал. 3, для другої — мал. 4.)

Художник. Щоб інші учасники подорожі не сумували, відпові­даємо з ними на запитання вікторини «Графічної».
Запитання для першої команди
1.               Що таке графічні матеріали? Назвіть їх.
2.               Що таке начерк?
3.               Якою є послідовність зображення еліпса?
4.               Що таке симетрія?
5.                За допомогою якого виражального засобу можна передати об’єм предметів?
Запитання для другої команди
1.               Які є засоби вираження графіки.
2.               Що таке етюд?
3.               Якою є послідовність побудови куба?
4.               Які техніки графіки ви знаєте?
5.               Що таке асиметрія?

Художник. Наступна станція називається «Всезнайка». Її про­їдуть лише ті, що добре знають образотворчі терміни. А щоб від­відати її, спробуємо розв'язати кросворди. Кожній команді на це завдання дається п’ять хвилин.
По горизонталі:  
5.               Малюнки в книжках.
По вертикалі:
1.           Передача простору в малюнку,
2.               Мистецтво складання іграшок із паперу.
6.               Один із засобів вираження графіки.
7      Витвір декоративно-прикладного мистецтва, призначену для розваги дитини.
По горизонталі:
1.               Виготовлення посуду в декоративно-прикладному мис­тецтві.
4.               Оздоблення виробів декоративно-прикладного мис­тецтва.
6.               Вид образотворчого мистецтва, твори якого виконуються фарбами.
8.               Техніка виконання малюнка акварельними фарбами.
По вертикалі:
2.               Техніка виконання одного відбитка.
3.               Мистецтво художнього вирізання з паперу.
5.               Витвір, розписаний за допомогою воска.
7.               Засіб вираження живопису й графіки.

Художник. Молодці! Прямуємо далі. Наступна станція «Морська».
Щоб подолати море нам треба змайструємо кораблики з паперу і вирушимо в дорогу.
Конкурс на виготовлення корабликів з паперу в техніці орігамі.
Учні працюють. (Звучить аудіо запис шуму морського прибою.)

Художник. Щоб вам далі дорогу показати є одна умова – відповідь на загадку.
Один із моїх найулюбленіших художників народився у місті Феодосія. За все своє життя написав величезну кількість картин, усі вони присвя­чені морю. Отже, це художник-мариніст.
Море бачив своїм гострим поглядом, любив його красу, велич­ність, розкрилля. Усе це дивовижно поєднував у своїх картинах.
Пензлик. Це Іван Айвазовський.
Художник. А хто такий художник-мариніст?
Учні відповідають. Учитель демонструє репродукції картин «Дев’ятий вал», «Серед хвиль» та інших полотен І.                Айвазовського.


Іван Костянти́нович Айвазовський (рос. Иван Константинович Айвазовский, вірм. — Ованес Айвазян, 17 липня (29 липня) 1817, Феодосія — 19 квітня (2 травня) 1900, Феодосія) — російський живописець-мариніст вірменського походження. Створив понад 6 тисяч полотен, найвідоміші з котрих морські пейзажі та сцени морських баталій.
Народився в сім'ї вірменського крамаря, родина якого переселилася в Крим з Галичини в 1812 році. Сім'я жила бідно і вже в 10 років Іван працював у міській кав'ярні. Він прекрасно грав на скрипці і співав, але найбільшою радістю для нього було малювати самоварним вугіллям на стінах будинків. Цей «настінний живопис» помітив архітектор Кох, який подарував Івану перші олівці і папір, а потім показав малюнки градоначальнику І. О. Казначеєву. Олександр Іванович, ставши губернатором, забрав підлітка з собою до Сімферополя, поселив у своєму будинку, віддав до гімназії.
1840 р. Іван Айвазовський подорожував за кордоном, працював у Римі, Неаполі, Сорренто, Венеції, Парижі, Лондоні, Амстердамі. 1845 на запрошення турецького султана побував у Стамбулі. Пізніше відвідував це місто ще вісім разів з 1845 по 1890 та писав полотна на замовлення султанів Отоманської імперії. 30 цих робіт виставлено в музеї імперії палаці Dolmabahçe. Айвазовський вільно розмовляв українською мовою.
Після свого повернення назавжди оселився у Феодосії, де збудував будинок та майстерню, влаштовував виставки, грошові надходження від яких передавав на добродійні цілі, 1880 заснував картинну галерею. З 1844 академік Петербурзької академії мистецтв, а з 1887 — її почесний член. З 1894 член Товариства південноросійських художників в Одесі.
Наприкінці життя передав у дарунок рідному місту будинок і майстерню, картини й скульптурні композиції. Навіть за кілька годин до смерті художник працював над картиною — «Вибух турецького корабля» (1900).
Усього Айвазовський створив понад 6 тисяч картин, які нині прикрашають музеї світу та приватні зібрання.

Художник. Нам час! Нас чекають у місті Архітекторів.

Проводиться конкурс «Веселі архітектори». Представники команд малюють будинок із заплющеними очима. Кожний по черзі домальовує потрібний елемент. Оцінюється кінцевий результат роботи.

Художник. А ось и кінцева стежка до зупинки «Загадкової».
Тут все незвичайне. Навіть слова пишуться навпаки. Відгадайте, що це за слова, поясніть їх значення.
На аркуші паперу у зворотному напрямку написано назви жанрів: побутовий, портрет, пейзаж (завдання для першої команди); анімалістичний, історичний, натюрморт (завдання для другої команди). Коли всі жанри перелічено, з кожної команди по черзі виходять троє учнів та декламують твори про один із жанрів.
          
Можливі такі варіанти:


І Смуток, радість та любов —
Все художник зображає.
І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навколо,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють
В жанр, що зветься побутовий.
2. Як художник зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес та королів,
Воїнів з мечем незвичних,
Жанр цей зветься історичним.
3. Якщо бачиш: на картині
Намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці,
А чи яблунька струнка,
Може, навіть на узліссі
Побудований шалаш,
Звісно ж, ця картина зветься
Не інакше, як пейзаж.

4. Ось ти бачиш: на картині
Вовк з вовчицею сидить,
Лев — цар звірів — у савані
З левенятами лежить.
Бачиш іншого ти звіра,
Що незвичним зовсім є.
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей — анімалістичний.
5. Якщо бачиш, що з картини
Жінка дивиться на нас,
Чи мужчина у камзолі,
Чи моряк, чи верхолаз,
Може, учень-першокласник,
Що трима в руках букет,—
Знайте, діти, ця картина
Називається портрет.
6. Якщо бачиш на картині
Склянку чаю на столі,
Чи компот в склянім графині,
Чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу,
Або грушку, або й торт —
Навіть все оце відразу,
Це, звичайно, натюрморт.


Тихо звучить музика рок-групи «Зодіак» (композиція «Міраж»). На фоні музики – декламація поезії.
Пензлик.
Не можем без казки
У світі ми жити.
Бо казка нас вчить,
Як потрібно дружити,
Як зло подолати,
Як хитрих провчити,
Як добрих, і чуйних,
Й сміливих любити.

Олівець
Як добре, що казка усіх нас зібрала,
І учнів всіх класів разом поєднала.
Гукайте всіх нас із собою в мандрівку,
Ми знову прийдемо до вас на підтримку.

Виховний захід закінчується.

Відповіді на кросворди
Кросворд для першої команди.
По горизонталі: 3. Графіка. 4. Паперопластика. 5. Ілюстрації. 8. Штрих.
По вертикалі: 1. Перспектива 2.Орігамі. 6. Лінія. 7. Іграшка.
Кросворд для другої команди.
По горизонталі: 1. Кераміка. 4. Розпис. 6. Живопис. 8. Лесування.

По вертикалі: 2. Монотипія. 3. Витинан­ня. 5. Писанка. 7. Пляма.










Немає коментарів:

Дописати коментар