ВИХОВНИЙ ЗАХІД
НА ТЕМУ:
“ ПОДОРОЖ У КРАЇНУ УЯВЛЯНДІЮ ”
для учнів 5-го класу
Мета: узагальнити й систематизувати
знання з образотворчого мистецтва; закріпити знання і вміння образотворення;
розвивати творчу уяву, фантазію;
виховувати любов до прекрасного, естетичний смак, допитливість,
наполегливість.
Обладнання: карта подорожі;
репродукції картин І. Айвазовського; аудіозапис мотиву пісні А. Птушкіна на
слова Б.Заходера «В моїй Уявляндії», музика
рок-групи «Зодіак» (композиція «Міраж»); шуму морського прибою; фарби; пензлі;
кросворди; олівці; таблиці із завданнями; підготовані для конкурсів.
ДІЙОВІ
ОСОБИ
1-й ведучий (він же
Олівець)
2-й ведучий (він же
Пензлик)
Художник (учитель)
Дві команди учнів: перша
- Олівця, друга — Пензлика.
Добрий день, вітаєм вас,
Настає дозвілля часі
Діти наші, вже сідайте,
Добру казку починайте!
Хай пісня тут лине,
Хай сміх скрізь лунає,
У кожного усмішка радісно
сяє!
А зараз усіх вас
мандрівка чекає!
1-й
ведучий (Олівець). Сьогодні ми з вами
подорожуємо країною Уявляндією. Ось план нашої подорожі. (Демонструє виготовлену карту.) Але потрапити до цієї країни не так
просто! Для цього розділимось на дві команди й оберемо провідників. Хочете,
ними станемо ми? Адже нам жити у цій цікавій країні. А як нас звуть, то ви
відгадайте! (Представлення-впізнавання
ведучих програми.)
Дерев’яний та довгенький,
Маю носик я гостренький!
На білому слід лишаю
І всіх діток потішаю. (Олівець.)
2-й
ведучий (Пензлик).
Я теж зашифрувався.
Стрункий, гладенький,
Із чубом маленьким,
Воду й фарби я шаную,
На папері все малюю.
Хто я, друзі, відгадайте,
Світ зі мною пізнавайте! (Пензлик.)
1-й
ведучий (Олівець). Правильно, молодці! А коли ви вже з нами познайомились
і впізнали, то, нам пора
мандрувати!
Пензлик.
В казку вирушим всі
разом,
Перешкоди всі пройдем.
А хто буде сумувати,
То з собою не візьмем!!!
Звучить
мотив пісні «В моїй Уявляндії».
Художник. Перша станція. Вона
називається «Кольорова». Тут ми
сядемо в чарівний потяг і вирушимо в дорогу. Але спочатку купимо квитки. Щоб їх
отримати, виконаємо два завдання. Перше — знайти захований малюнок і розфарбувати
його.
Для виконання цього завдання
запрошуються по два учні від кожної команди. (Завдання для першої команди —
мал. 1, для другої — мал. 2.) Оцінюється швидкість та якість виконання.
Художник.
Із
рештою мандрівників відгадуватимемо відповіді вікторини «Кольорової». На її
запитання команди будуть відповідати по черзі.
Запитання
для першої команди
1. Скільки є основних кольорів?
2. Які кольори і скільки має райдуга?
3. Як утворити зелений колір?
4. Які кольори називаються теплими? Чому вони мають таку
назву?
5. Що таке хроматичні кольори? Де їх можна використовувати?
Запитання
для другої команди
1. Як називаються основні кольори?
2. Які є похідні кольори? Чому вони мають таку
назву?
3. Як утворити рожевий колір?
4. Які кольори називаються холодними? Чому в них таку
назву?
5. Які кольори називаються ахроматичними? Що ними можна
малювати?
Художник. Молодці! Квитки куплені,
вирушаємо у подорож!
Звучить
музика із мультфільму «Голубий вагон».
Олівець. Щоб трішечки розважити
вас, я розкажу про історію свого родоводу.
Я — представник славного
роду Олівців. Мій далекий прапрапрадід був звичайним графітовим стрижнем. Скажу
по секрету, що натуру мав складну: неохайний, не любив довго працювати, бо
швидко ламався під час праці.
У 1790 році славна подія
осяяла наш рід. Дякуючи французькому вченому Контье, один із моїх предків
придбав дорогу сорочку із червоного дерева. Звідси і пішла мода на дерев’яний
одяг для олівців. З того часу ми всі такі охайні, а тому дуже працьовиті.
Пензлик. Завітаємо до Олівця в
гості на станцію «Графічну». Там нас
чекають цікаві розваги.
Олівець. Ви не пожалкуєте.
Пензлик. Конкурс перший —
«Домалюй!». Від кожної команди запрошується по чотири учні, кожний отримує
окреме завдати.
Учням роздаються аркуші із
зображенням геометричних фігур. Їх треба перетворити у малюнки за допомогою
крапок, ліній та штрихів. Оцінюється оригінальність роботи. На виконання завдання
дається п’ять хвилин. (Завдання для першої команди - мал. 3, для другої — мал.
4.)
Художник. Щоб інші учасники
подорожі не сумували, відповідаємо з ними на запитання вікторини «Графічної».
Запитання
для першої команди
1. Що таке графічні матеріали? Назвіть їх.
2. Що таке начерк?
3. Якою є послідовність зображення еліпса?
4. Що таке симетрія?
5. За допомогою якого виражального
засобу можна передати об’єм предметів?
Запитання
для другої команди
1. Які є засоби вираження графіки.
2. Що таке етюд?
3. Якою є послідовність побудови куба?
4. Які техніки графіки ви знаєте?
5. Що таке асиметрія?
Художник. Наступна станція
називається «Всезнайка». Її проїдуть
лише ті, що добре знають образотворчі терміни. А щоб відвідати її, спробуємо
розв'язати кросворди. Кожній команді на це завдання дається п’ять хвилин.
По
горизонталі:
5. Малюнки в книжках.
По
вертикалі:
1. Передача простору в малюнку,
2. Мистецтво складання іграшок із паперу.
6. Один із засобів вираження графіки.
7 Витвір декоративно-прикладного мистецтва,
призначену для розваги дитини.
По
горизонталі:
1. Виготовлення посуду в декоративно-прикладному мистецтві.
4. Оздоблення виробів декоративно-прикладного мистецтва.
6. Вид образотворчого мистецтва, твори якого виконуються
фарбами.
8. Техніка виконання малюнка акварельними фарбами.
По
вертикалі:
2. Техніка виконання одного відбитка.
3. Мистецтво художнього вирізання з паперу.
5. Витвір, розписаний за допомогою воска.
7. Засіб вираження живопису й графіки.
Художник. Молодці! Прямуємо далі. Наступна станція «Морська».
Щоб подолати море нам
треба змайструємо кораблики з паперу
і вирушимо в дорогу.
Конкурс на виготовлення
корабликів з паперу в техніці орігамі.
Учні працюють. (Звучить аудіо запис шуму морського
прибою.)
Художник. Щоб вам далі дорогу
показати є одна умова – відповідь на загадку.
Один із моїх
найулюбленіших художників народився у місті Феодосія. За все своє життя написав
величезну кількість картин, усі вони присвячені морю. Отже, це
художник-мариніст.
Море бачив своїм гострим
поглядом, любив його красу, величність, розкрилля. Усе це дивовижно поєднував
у своїх картинах.
Пензлик. Це Іван Айвазовський.
Художник. А хто такий
художник-мариніст?
Учні
відповідають. Учитель демонструє репродукції картин «Дев’ятий вал», «Серед хвиль» та інших полотен І. Айвазовського.
Іван Костянти́нович Айвазовський (рос. Иван
Константинович Айвазовский, вірм. — Ованес Айвазян, 17 липня (29 липня) 1817, Феодосія
— 19 квітня (2 травня) 1900, Феодосія) — російський живописець-мариніст
вірменського походження. Створив понад 6 тисяч полотен, найвідоміші з котрих
морські пейзажі та сцени морських баталій.
Народився в сім'ї вірменського крамаря, родина якого
переселилася в Крим з Галичини в 1812 році. Сім'я жила бідно і вже в 10 років
Іван працював у міській кав'ярні. Він прекрасно грав на скрипці і співав, але
найбільшою радістю для нього було малювати самоварним вугіллям на стінах
будинків. Цей «настінний живопис» помітив архітектор Кох, який подарував Івану
перші олівці і папір, а потім показав малюнки градоначальнику І. О. Казначеєву.
Олександр Іванович, ставши губернатором, забрав підлітка з собою до
Сімферополя, поселив у своєму будинку, віддав до гімназії.
1840 р. Іван Айвазовський подорожував за кордоном,
працював у Римі, Неаполі, Сорренто, Венеції, Парижі, Лондоні, Амстердамі. 1845
на запрошення турецького султана побував у Стамбулі. Пізніше відвідував це
місто ще вісім разів з 1845 по 1890 та писав полотна на замовлення султанів
Отоманської імперії. 30 цих робіт виставлено в музеї імперії палаці Dolmabahçe.
Айвазовський вільно розмовляв українською мовою.
Після свого повернення назавжди оселився у Феодосії,
де збудував будинок та майстерню, влаштовував виставки, грошові надходження від
яких передавав на добродійні цілі, 1880 заснував картинну галерею. З 1844
академік Петербурзької академії мистецтв, а з 1887 — її почесний член. З 1894
член Товариства південноросійських художників в Одесі.
Наприкінці життя передав у дарунок рідному місту
будинок і майстерню, картини й скульптурні композиції. Навіть за кілька годин
до смерті художник працював над картиною — «Вибух турецького корабля» (1900).
Усього Айвазовський створив понад 6 тисяч картин, які
нині прикрашають музеї світу та приватні зібрання.
Художник. Нам час! Нас чекають у місті Архітекторів.
Проводиться
конкурс «Веселі архітектори». Представники команд малюють будинок із
заплющеними очима. Кожний по черзі домальовує потрібний елемент. Оцінюється
кінцевий результат роботи.
Художник. А ось и кінцева стежка
до зупинки «Загадкової».
Тут все незвичайне.
Навіть слова пишуться навпаки. Відгадайте, що це за слова, поясніть їх
значення.
На аркуші паперу у
зворотному напрямку написано назви жанрів: побутовий, портрет, пейзаж (завдання
для першої команди); анімалістичний, історичний, натюрморт (завдання для другої
команди). Коли всі жанри перелічено, з кожної команди по черзі виходять троє
учнів та декламують твори про один із жанрів.
Можливі
такі варіанти:
І
Смуток, радість та любов —
Все
художник зображає.
І красу
людей у праці
Він
чудово розкриває.
Все, що
діється навколо,
Відтворить
завжди готовий.
Ці
роботи потрапляють
В жанр,
що зветься побутовий.
2. Як
художник зобразив
Лицарів,
що у поході,
Або
війни чи стихію,
Що
колись була в природі,
Чи
принцес та королів,
Воїнів з
мечем незвичних,
Жанр цей
зветься історичним.
3. Якщо
бачиш: на картині
Намальована
ріка,
Чи
ялинка в білій шубці,
А чи
яблунька струнка,
Може,
навіть на узліссі
Побудований
шалаш,
Звісно
ж, ця картина зветься
Не
інакше, як пейзаж.
4. Ось
ти бачиш: на картині
Вовк з
вовчицею сидить,
Лев —
цар звірів — у савані
З
левенятами лежить.
Бачиш
іншого ти звіра,
Що
незвичним зовсім є.
Як
назвати жанр робіт цих?
Жанр цей
— анімалістичний.
5. Якщо
бачиш, що з картини
Жінка
дивиться на нас,
Чи
мужчина у камзолі,
Чи
моряк, чи верхолаз,
Може,
учень-першокласник,
Що трима
в руках букет,—
Знайте,
діти, ця картина
Називається
портрет.
6. Якщо
бачиш на картині
Склянку
чаю на столі,
Чи
компот в склянім графині,
Чи
троянду в кришталі,
Може, й
керамічну вазу,
Або
грушку, або й торт —
Навіть
все оце відразу,
Це,
звичайно, натюрморт.
Тихо
звучить музика рок-групи «Зодіак» (композиція «Міраж»). На фоні музики –
декламація поезії.
Пензлик.
Не можем без казки
У світі ми жити.
Бо казка нас вчить,
Як потрібно дружити,
Як зло подолати,
Як хитрих провчити,
Як добрих, і чуйних,
Й сміливих любити.
Олівець
Як добре, що казка усіх
нас зібрала,
І учнів всіх класів разом
поєднала.
Гукайте всіх нас із собою
в мандрівку,
Ми знову прийдемо до вас
на підтримку.
Виховний захід
закінчується.
Відповіді
на кросворди
Кросворд для першої
команди.
По
горизонталі:
3. Графіка. 4. Паперопластика.
5. Ілюстрації. 8. Штрих.
По
вертикалі:
1. Перспектива 2.Орігамі. 6. Лінія. 7. Іграшка.
Кросворд
для другої команди.
По
горизонталі:
1. Кераміка. 4. Розпис. 6. Живопис. 8. Лесування.
По
вертикалі:
2. Монотипія. 3. Витинання. 5. Писанка. 7. Пляма.
Немає коментарів:
Дописати коментар